JP/Politikens Hus har købt Dezeen, som er verdens førende nichemedie inden for design og arkitektur.
Dezeen har hovedkvarter i London og blev oprindeligt stiftet som en blog i 2006 af journalist Marcus Fairs. Siden har Dezeen udviklet sig til et globalt mediebrand med uafhængig kvalitetsjournalistik inden for design og arkitektur.
Mediet har vundet en lang række priser for innovativ og uafhængig journalistik og har mere end 3 millioner unikke brugere og 6,5 millioner følgere på de sociale medier.
Ud over annoncefinansierede redaktionelle udgivelser tilbyder Dezeen en række tilknyttede services, herunder Dezeen Jobs, Dezeen Awards, Dezeen Showroom og Dezeen Studio.
Dezeen er JP/Politikens Hus’ første opkøb uden for Skandinavien. Det sker som led i koncernens 2025-strategi, hvor et af målene er at øge omsætningen fra DKK 3 mia. til DKK 5 mia.
Organisatorisk bliver Dezeen forankret i JP/Politikens Erhvervsmedier, der desuden består af Watch Medier, Ritzau Finans samt ejerandele i Infomedia, Børsen og LassoX.
Accura rådgav JP/Politikens Hus i forbindelse med transaktionen.